onsdag den 3. august 2011

Knausgård: Min kamp: roman. - 3. bind


Så fik jeg med usvækket fryd pløjet mig igennem endnu et bind af den norske forfatter Karl Ove Knausgårds dybt facinerende biografiske romanserie "Min kamp" .Hvor bind 1 var hans ungdom og senere faderens død i druk og elendighed og bind 2 skildrede parforhold og småbørn på kollisionskurs med forfatterkarrieren - fører bog 3 os ind i barndommens verden oplevet på "knausgårdsk" -  med mor og far og storebror i et nybygget villakvarter på Sørlandet i Norge i 1970'erne.
Venskaber, piger, skolens forunderlige univers og de pludselige og umotiverede stemningsskift i familien forårsaget af en dybt forfærdelig far observeres og beskrives kompromisløst og præcist af Knausgård med en intensitet, der har både henrykket og rystet mig i løbet af læsningen

Jeg har læst mange flotte barndomsskildringer i mit læseliv, men intet der i hudløs ærlighed kommer så tæt på det levede liv. Og så glemte jeg måske lige at sige, at bogen er blændende skrevet, og at bind 4 og 5 er udkommet på norsk og at det sidste bind udkommer i Norge til efteråret.

Du kan reservere bogen her

Ingen kommentarer:

Send en kommentar