onsdag den 24. august 2011

Henrik Strube: Violinbyggeren

Jeg er stødt på Henrik Strube som rockmusiker og som spændende storyteller, men det er første gang, jeg møder ham som romanforfatter. Og jeg vil gerne afsløre med det samme, at han er mere end god til at skrue en historie sammen. Faktisk er han en blændende fortæller.

Romanen "Violinbyggeren" fik rigtig flotte anmeldelser, da den udkom for nogle måneder siden. Bygget over "en rigtig" historie fortæller romanen om et liv på kanten af samfundet. Den småkriminelle Sonny tjener sine hvide penge som taxachauffør og de mange sorte som pengeopkræver for nogle rigtig barske narkohandlere. Netop som forholdet til den 16-årige søn, Peter begynder at køre lidt bedre, begår Sonny et mord og får en fængselsdom på 16 år.
For at finde en mening med livet i den rå fængselsverden, begynder han at bygge en violin, noget der lyder som et helt umuligt projekt - men tid er det eneste han har mere end rigeligt af.
Jeg synes "Violinbyggeren" er en utrolig smuk og vedkommende roman - menneskevarm og livsbekræftende - og den rummer et kæmpe håb om en bedre fremtid.
Romanen minder mig nogle steder en anelse om Ejersbo's Nordkraft og Bengtsson's Submarino, men er mange gange lysere og optimistisk i tonen på trods af det barske tema. En flot roman, der rørte mig om hjertet - en rigtig god læseoplevelse !

Hør en udsendelse fra P1 om Violinbyggeren

Bestil bogen her

1 kommentar: