lørdag den 3. september 2011

Peter Pan i ny smukt illustreret udgave på dansk.

For 100 år siden udkom et af de mest berømte litterære værker til dags dato: Peter Pan. Det er historien om en uregerlig skygge, et fingerbøl, en flyvetur, havfruer, indianere og pirater. Om børn der bliver bortført, en vidunderlig hule, ønskefugle og feer. -Det troede jeg i hvert fald, da jeg fik læst Peter Pan  højt for første gang for mange år siden. Jeg forelskede mig i historien med det samme. Jeg var tryllebundet. Hvordan kunne jeg være andet? -Den har alt, hvad en god historie skal have: Den er magisk og eventyrlig som ingen anden bog har været det, hverken før eller siden.

Men Peter Pan er jo som bekendt også en historie om, hvordan vi med tiden mister vores forbindelse med Ønskeøen og glemmer alt det, vi oplevede dér, i fantasiens land. Den handler om de voksnes længsel efter eventyrlandet og om tabet af barndommens uskyld. Historien minder os om en svunden tid, hvor alting var muligt - næsten i hvert fald. Heldigvis viser Peter Pan os vejen tilbage til Ønskeøen, så vi også som voksne kan besøge den med jævne mellemrum. Min begejstring over denne skønne klassiker er ikke blevet mindre med tiden.

Peter Pan er udkommet i en ny smukt illustreret udgave på dansk. Bestil den her. Se også den dejlige film om tilblivelsen af Peter Pan og om de hændelser, der inspirerede forfatteren J.M. Barrie til at skrive historien om Peter Pan og hans eventyr på Ønskeøen- traileren findes her.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar