onsdag den 28. september 2011

Gaute Heivoll: Før jeg brænder ned: roman

Gaute Heivoll, ung norsk forfatter f. 1978  har med ”Før jeg brænder ned” skrevet en af årets allerbedste romaner i sit hjemland – og den er netop blevet oversat til dansk. Og jeg jeg kan slet ikke få armene ned af begejstring.

Det er en roman, der sprænger romanens normale rammer. Udgangspunktet for ”Før jeg brænder ned” er en faktisk hændelse fra den lille sydnorske by, Finsland uden for Kristiansand i slutningen af 1970’erne. Det er den dramatiske fortælling om en pyroman, som hærger området i nogle varme sommeruger, og som viser sig at være en ung mand fra området. Disse hændelser falder sammen med Gaute Heiviolls egen dåb i den lokale kirke, og har siden fulgt ham som historier gennem livet.
I romanen tager Heivoll sit eget liv op til vurdering: hvad er der blevet af mig ? Kunne jeg have ”tippet over", sådan som den stille, rolige dreng, der blev brandstifter gjorde ? Opvokset i samme by som forfatteren.
Ved at fortælle brandstifterens liv og sit eget liv ved siden af hinanden åbner han på mesterligste vis for den galskab, der lurer i manges liv.

Romanen er knaldhamrende flot skrevet, så fuld af stemning af norske sommernætter med vibrerende over- og undertoner - og minder mig på smukkeste vis om Per Pettersen: Ud og stæle heste og Roy Jacobsen: Vidunderbarn.
For læsekredse er den helt oplagt - og selvfølgelig for alle andre, der holder af mesterlige og letlæste nordiske romaner af bedste karat.
Bestil bogen her

1 kommentar:

  1. Jeg er helt enig Olav . Som en norsk anmelder skrev " For de kræsne og for de mange". Ganske enkelt fremragende dyb og bevægende

    SvarSlet