tirsdag den 3. maj 2011

Margrethe arver en fiskekutter


Jeg hedder Margrethe - og det gør hovedpersonen i denne lille roman også, men ellers er der vist ikke mange lighedspunkter.
Fortællingen "Frøken Dissings blafrende sommerskørt" af Thøger Jensen er centreret omkring Margrethe.
Margrethe er pensioneret lærer og enke. Hun er den type, man giver blomster - elskelig, hjælpsom, sparsommelig og lidt egen (hun bebrejder stadig sin afdøde mand, at han elskede sin frimærkesamling mere, end han elskede hende).
Margrethe og postbuddet Edward får sig ofte en kaffetår, mens de filosoferer over de mange små og lidt større hændelser i livet. Det er de nære, vedkommende ting, der optager dem. Det stille levede liv, traditionerne, naturen.
En dag arver Margrethe så en fiskekutter, og livet begynder for alvor at tage fart for vor Margrethe. Sammen med Edward begiver Margrethe sig ud på en sand Odyssé. De står til søs op gennem Limfjoden og ud i verden. Om Margrethe nogensinde vender hjem, står hen i det uvisse. Vil denne tilfældige arv ændre Margrethes liv for evigt? Hvor vil jeg ønske det for Margrethe ...!
Thøger Jensens prosa er kysk og ordknap, men mættet med atmosfære. Vi taler om stille eksistenser hér. Fortællingen er fragmentarisk, men intens. Handlingen er ikke det væsentlige - derimod alle sansningerne, lydene, duftene, følelserne.

Jeg nød denne lille fortælling meget - måske fordi jeg kan genkende det "langsomme" liv fra provinsen. Undertiden har jeg behov for en fredfyldt og rolig fortælling. Og det gav "Frøken Dissings blafrende sommerskørt" mig til fulde.

Du kan reservere bogen hér

Ingen kommentarer:

Send en kommentar