onsdag den 27. juli 2011

Knausgård: Min kamp: roman - 2. bind

Kender I det med, at man i løbet af dagen glæder sig til at komme videre med læsningen af en god bog - det kan ikke hurtigt nok blive aften med fred og ro, så man kan komme videre ?
Sådan har jeg haft det - også med bind 2 af den norske forfatter Karl Ove Knausgårds stærke og imponerende, selvbiografiske romanserie: Min kamp. For mig en helt overvældende læseoplevelse med en historie, der er hamrende almenmenneskelig og vedkommende.
Hvordan kombinerer man et parforhold og ikke mindst ankomsten af 3 børn på stribe - med det at være forfatter med behov for være alene ? Det går bestemt ikke stille af i det lille hjem  ...

Læs også hans selvudleverende beskrivelse af, hvordan han - hårdt presset af sin kone - bliver sendt afsted med sin spæde datter - til pædagogisk babyrytmik med en flok meget engagerede mødre. Det er hylende morsomt.

I næste uge fortæller jeg om bind 3 af "Min kamp", hvor Knausgård beskriver sin barndom i en familie, der på nogen punkter er meget langt fra det, man forventer af en skolelærer/sygeplejerske-familie. Rystende og vibrerende barndomsskildring - og igen - en formidabel læseoplevelse, der ikke ligner noget andet, jeg har læst.

Du kan bestille 2. bind af Knausgård her

Ingen kommentarer:

Send en kommentar