onsdag den 19. oktober 2011

Philippe Claudel: Monsieur Linhs lille pige

"Kan du anbefale mig en god bog ?"  Sådan er der mange lånere, der spørger mig på biblioteket. Mere sjældent er det - som det skete forleden - at en låner efter lidt snak med mig om romaner "der rykker", anbefalede mig en roman, som havde gjort et dybt indtryk på ham:
En lille roman på 140 sider med korte kapitler, som hans familie havde skiftedes til at læse op for hinanden på deres sidste ferie.
Fortællingen om manden, der som flygtning kommer til et fremmed land (Frankrig) med sit lille barnebarn - uden at kende sproget, skræmt og fuldstændig alene i verden. På bænken i byen møder han den ensomme enkemand Monsieur Bark - og uden at de kan tale sammen - bliver det daglige møde et lys i mørket, og det nye land får et venligt ansigt. Venskabet bliver deres fælles livline - det virker egentlig så ligetil. men det nye land er af en helt anden opfattelse.....
En tankevækkende og smuk lille bog, der også hos mig satte mange tanker i gang.

Du kan bestille romanen her

Ingen kommentarer:

Send en kommentar