onsdag den 5. oktober 2011

Lars Saabye Christensen: Bernhard Hvals fortalelser: roman

Siden Lars Saabye Christensen skrev Halvbroderen for 10 år siden har jeg bare ventet på en lignende læseoplevelse – og endelig - her i 2011 er han tilbage på samme formidable skriveniveau med "Bernhard Hvals fortalelser".

Bernhard Hval bliver født i år 1900 og vokser op som enebarn i et nydeligt og økonomisk velpolstret villakvarter i Kristiania - med raslende familieskeletter i alle skabene . Han uddanner sig til læge, og bliver den bedste på sin årgang. Men tvangstanker a la tourette - med en ustyrlig trang til at sige frække ord på de absolut forkerte tidspunkter, gør lægegerningen og privatlivet vanskeligt.
I 1980 sidder Bernhard Hval i sin lejlighed på Skovveien i Oslo og ser tilbage på det meste af et århundrede og nedfælder sit dramatiske liv. Han fortæller sin specielle trekanthistorie - mellom ham selv, hans dejlige kone Sigrid – den robuste tennispige fra Drammen - og den kantede og højst besynderlige kapgænger Notto Fipp, der bliver Bernhard Hvals dybeste og eneste venskab.

Bernhard Hval opsumerer sit liv sådan:"Jeg har fornærmet de fleste, chokeret mange og ødelagt dem jeg satte højest. Og jeg har reddet og renvasket dem, jeg foragtede."
Det her er virkelig en roman efter mit hoved: Der er dækket op til venskab, lidenskab, galskab og skandaler – i et sprog, så de små basunengle synger. En formidabel roman, der fik mig helt op at ringe.
Bestil romanen her

Ingen kommentarer:

Send en kommentar