mandag den 22. februar 2010

Thomas C. Thulstrup: Georg Jensen - sølv og design


Hvis jeg en dag vinder en million i Lotto, er noget af det første, jeg vil købe, et smukt smykke fra Georg Jensen. Men det kræver selvfølgelig, jeg får taget mig sammen til at købe en Lottekupon.
Først blev Georg Jensen uddannet guldsmed, derefter billedhugger, og så var han keramiker en tid. Endelig i 1904 grundlagde han 'Georg Jensen Sølvsmedie'.

Georg Jensens første værker var præget af den stil, som i Danmark kaldes skønvirke eller jugend. Smykkerne var organiske plantelinjer, dyr og insekter. Disse ting blev hurtigt populære i velstående kredse, og sølvsmedien voksede.
Georg Jensen forstod at tiltrække talentfulde kunstnere som medarbejdere og begyndte således den tradition for samarbejde og inspiration, som karakteriserer firmaet den dag i dag.

Thomas C. Thulstrups bog: "Georg Jensen - sølv og design" handler om Georg Jensen og den række af kunstnere, der har sat deres præg på sølvsmedjen med imponerende kunsthåndværk: forrygende flotte kander, fade og lysestager - flot og funktionelt bestik - betagende brocher, ringe og halskæder m.m.

En perlerække af smukke genstande afspejler på formidabel vis det 20. århundredes skiftende stilarter.
Her er klassikere, vi alle kender i dag, og her er design, der skal blive morgendagens bud på godt kunsthåndværk og smukke smykker.

Bogen illustrerer på smukkeste vis, hvad dansk kunsthåndværk er, når det er allerbedst. Og mens jeg bladrer i dette pragtværk, drømmer jeg stadig om millionen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar