tirsdag den 6. april 2010

Ode til blæksprutten og andre kærlighedsdigte | Henrik Nordbrandt


Det er snart forår. Jeg er glad. Jeg læser kærlighedsdigte.
Jeg véd det godt - jeg har skrevet om Henrik Nordbrandt før, men jeg vil så gerne dele min begejstring for denne fantastiske poet med jer alle sammen endnu en gang.

Henrik Nordbrandt har igennem de sidste næsten 40 år udgivet et utal af digtsamlinger, der med rette har givet ham status som én af vore største nulevende digtere. Og digtene i ”Ode til blæksprutten” er da heller intet mindre end suveræne!
Nordbrandt gør nærmest en dyd ud af det enkle. Han lader sig ikke begrænse af sproget - opfinder gerne sine egne ord, så man kommer i tvivl om, hvad der er drøm, og hvad der er virkelighed.

Blandt andet derfor er hans digte så fantastiske. De er ufatteligt præcist sansede og rummer dertil en dobbeltbundethed, der er helt unik for Nordbrandt. Hans digte er på samme tid både utroligt simple og dybt komplekse, de er vildt humoristiske og samtidig umådeligt melankolske.
Nordbrandt tager i ”Ode til blæksprutten og andre kærlighedsdigte” livtag med drømmene, kærligheden, fraværet og nærværet. Han gør det så legende let og elegant, som kun han kan.
Kære læsere - fra Gedser til Skagen - læs denne digtsamling og bliv høj på formidabel god poesi.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar