søndag den 11. april 2010

Kan du li' "Messias" så prøv "Jephta


Måske er det en manglende brik i min musikalske opdragelse, men Händel’s ”Jephta" er aldrig kommet forbi mine nysgerrige ører.

Og hvilken dejlig overraskelse blev det så, da Operaen på Holmen satte den på plakaten i denne sæson !

Lad det så hvile, at ”Jephta” ikke er en opera, men et oratorium lige som ”Messias” – og at opsætningen på Operaen ikke fik mig til at ligge søvnløs af begejstring bagefter.

For hvilken pragtfuld musik – faktisk Händels sidste store værk - skrevet da blindheden var ved at indhente ham. Derfor måske storheden og vemodet i mange af tonerne… ?

Jeg kan kun være så enig i det instruktøren Katie Mitchell har sagt:
"Jeg synes, at Jephtha er Händels bedste værk. Det er hans sidste værk, og det er det smukkeste, han nogensinde skrev. Fordi det er et oratorium, er det ikke set og hørt nok, men jeg tror, at enhver, der kommer og ser det, vil blive overrasket over, hvor god musikken er og hvor mange passager, de allerede kender."

Du kan låne cd’en på biblioteket – og få en stor musikalsk oplevelse

Ingen kommentarer:

Send en kommentar