onsdag den 11. januar 2012

Richard Strauss: Metamorfoser

I fredags var jeg med en god ven i Operaen til symfonikoncert med Richard Strauss på programmet. Endnu en gang måtte jeg sande, at musik kan ramme alle mine følelser på én gang - og gøre ord så fattige. Min ledsager havde advaret mig: "Jeg får højvande i øjnene, når jeg hører "Metamorfoser" - og sandt at sige var vi så to midt på række 4., der fuldstændig forsvandt ind i den smukke musik med øjne så blanke så blanke.

Richard Strauss’ musikstykke »Metamorfoser« hører efter min mening til et af det 20. århundredes mest magiske værker.
Strauss sad på ruinerne af et sønderbombet fædreland i foråret 1945 og komponerede sit monument over den gamle verden. Værket er en klagesang over den kultur, der gik tabt i krigens ødelæggelser, en kultur, som Strauss så sig selv som den sidste repræsentant for.
At høre de 23 solostrygeres væv af længsler og anelser er for mig et af de største oplevelser i den klassiske musik.

Du kan bestille en cd med Metamorfoser her eller her

Ingen kommentarer:

Send en kommentar