torsdag den 26. januar 2012

Just kids - af Patti Smith


Da jeg læser prologen, græder jeg allerede. Jeg ved instinktivt, at dette vil blive en kæmpe læseoplevelse. Og det bliver det.”Just Kids” er intet mindre end fantastisk læsning.






Jeg har kendt sangerinden Patti Smith siden min gymnasietid i slut 70’erne. Vi lyttede til ”Horses” – og syntes at Patti Smith var fed.
Hendes forhold til Robert Mapplethorpe kendte jeg først til langt senere, faktisk først da jeg så hans fantastiske retrospektive fotoudstilling på Louisiana i først 90’erne, og genkendte cover fotoet til albummet ”Horses”.
Patti Smith stammer fra østkysten og er vokset op i en god familie. Tidligt var hun en søgende sjæl, læste en masse og vidste at hun måtte til New York for at leve sine kunstneriske drømme ud. 
Hun møder Robert Mapplethorpe og de flytter sammen og hurtigt opstår der en samhørighed som bliver livslang. Et forhold og en kærlighed der aldrig sætter betingelser, en kærlighed der tåler alt og en åndelighed der varer til døden.
Smukkere bliver det ikke, og da Patti lader sig skille, for at lade Robert leve sin homoseksualitet ud, er man meget berørt.
Kunstnerisk inspirerer de hinanden, de tror på hinanden, er hinandens rusmiddel.
Biografien er som et moderne eventyr, og dybt bevægende.
Som Patti Smith har udtalt, så taler Robert Mapplethorps værker og kunst for sig selv, hun vil gerne give sit billede af ham, fortælle os læsere, hvordan han udviklede sig som menneske og hvordan han var som ven/mand. Og det lykkes til fulde.
Reserver her





Ingen kommentarer:

Send en kommentar