onsdag den 22. juni 2011

"Min kamp" med Karl Ove Knausgård

"Gå aldrig tilbage til en fuser" er et lavpraktisk råd, der ofte holder både i livets store og små forhold. Men jeg har måttet sande, at der er lykkelige undtagelser.
Mit første møde med den norske forfatter Karl Ove Knausgårds selvbiografiske succésroman "Min kamp" var rent op ad bakke. Og hvad hjælper kæmpeoplag i Norge og anmeldelser, der priser den mindst til himlen - for alt det var totalt spildt på mig. Jeg gik totalt død - sørgeligt og deprimerende kort efter side 100 - irriteret og sur på mig selv og mine ynkelige læseevner.
Nu har jeg taget kampen op igen - og pludselig er det som om, det er en helt ny bog, jeg læser. Det, der i vinter flød trist afsted, er nu fuldt af stemning og farver. Jeg har slugt de næsten 500 siders nærgående selvbiografi og Knausgårds komplicerede forhold til faderen, faderens død og ikke mindst alt det dødsfaldet sætter i gang af følelsmæssigt oprydningsarbejde - næsten uden at trække vejret.
Hatten af for Knausgård. Det her er genial fortællekunst - virkelig et brag af en selvbiografisk roman, fuld af stemninger og fantastiske beskrivelser. Så jeg er mere end glad for, at jeg gik tilbage til min fuser.... og jeg glæder mig til bind 2, 3, 4 og 5.

Du kan bestille bogen her

Ingen kommentarer:

Send en kommentar