tirsdag den 7. juni 2011

Jeg har det ikke godt med stavefejl og hader mine egne ...

Jeg kan sagtens acceptere andres stavefejl. Men ikke mine egne.
Når jeg skriver en tekst, vil jeg gøre meget for at undgå at lave sådanne. Stavefejl generer mig i dén grad.
Og det er uden betydning, om jeg er på Facebook, skriver et brev til en kær ven eller laver et indlæg på vores hjemmeside.
Hvis I har det som jeg, er hjælpen på vej.
På nettet ligger der en elektronisk udgave af "Den Danske Ordbog" og af  "Ordbog over det danske sprog" (med kælenavnet ODS).


Når jeg sætter mig ved en pc og skal skrive en tekst, lægger jeg straks en genvej ud på mit skrivebord, så jeg har har nem og hurtig adgang til denne guldgrube af grammatik, stavemåder, synonymer, uddybende ordforklaringer etc.

Problemet er så, om man overhovedet får øje på alle sine egne stavefejl? Det filosoferer jeg en del over ...!
Er du på Facebook, så prøv at klikke ind på dette link - Sprogpolitiet 
Det er ret underholdende.

Og det samme er "Oh Danmark" i Politiken om søndagen. Herligt med så mange skøre stavefejl og meningsforstyrrende fejl.

Og som rosinen i pølseenden skal du lige have dette vanvittige link, der hedder:
25 tæske-sjove lægejournaleler

Ingen kommentarer:

Send en kommentar