onsdag den 15. juni 2011

Henry James: Europæerne


Mesterforfatteren Henry James skrev romanen ”Europæerne” i 1878 - og det er totalt uforståeligt for mig, at den først er kommet på dansk her for nogle få måneder siden. Men i stedet for at undre mig vildt over de 133 års forsinkelse, vil jeg glæde mig over den kildrende læseoplevelse bogen har givet mig… en fornemmelse inden i, som da jeg læste og senere så ”Værelse med udsigt” af E.M. Forster – smukke landskaber, eminente personbeskrivelser og det der skønne kig ind i verden af i går.

Søskendeparret Felix (boheme og amatørmaler) og Eugenia (baronesse med et kuldsejlet ægteskab) krydser Atlanten for at søge lykken og kærligheden hos deres velhavende slægtninge nær Boston, Massachusetts.

Det bliver et møde mellem livlige og kultiverede europæere og puritanske, beskedne og provinsielle amerikanere. Felix og Eugenia vender med deres tilstedeværelse totalt op og ned på de stive omgangsformer og det stille liv – og der opstår sprækker,spændinger og helt nye relationer i den udvidede familiekreds.

Jeg synes romanen oser af en diskret, underspillet humor i skildringen af personerne og deres bevæggrunde – og er virkelig et mesterligt, psykologisk menneskestudie.
Efter min mening er "Europæerne" en klassiker, der er dugfrisk og nærværende - og en stor læseoplevelse.

Du kan bestille romanen her

Ingen kommentarer:

Send en kommentar