fredag den 13. august 2010

De fortabte spillemænd


Når min rejselekture skal vælges, ryger der altid en klassiker med i kufferten – en af de store klassikere jeg aldrig fik læst eller en af dem, der står så seniltåget i min erindring, at de sagtens klarer en opfriskning.
Og tågebanker bliver der ikke færre af som mine år går !

Med udsigt til Kilimanjaro og Tanzanias smukke natur læste jeg denne sommer den færøske forfatter William Heinesens ”De fortabte spillemænd” – og hvilken oplevelse og hvilket flot sprog.

Den musikalske roman er komponeret som en klassisk symfoni i fire satser. Her præsenteres de romantiske, naive og umådeholdende spillemænd, deres venner og fjender i et Thorshavn i begyndelsen af sidste århundrede. De fortabte spillemænd handler om livet og om døden, om godt og om ondt, om en begravelse og et bryllup, om kampen for at udrydde alverdens laster og ikke mindst om kærlighed og musik - og om kærligheden til musikken.

Mine varmeste anbefalinger

Du kan bestille bogen her

Ingen kommentarer:

Send en kommentar